Een luisterend oor.

Een luisterend oor.

 

En dan zit ik zomaar aan de andere kant van de tafel. De plaats waar normaal gesproken mijn cliënt, de naaste van...… plaats neemt.

Emotioneel.
Ineens word ook ik (wij) er voorzichtig op gewezen dat ik goed voor mijzelf moet zorgen. Dat de diagnose van de jongste niet mis is, het pittig is, zal worden en blijven. Ik schrik en merk dat ik emotioneel word. Ik kijk mijn man aan en wij herkennen beide wat ze zegt. Het is inderdaad af en toe behoorlijk buffelen, om alles voor elkaar te krijgen rondom zorg, gezinsleven en werk.

Ik merk ook dat het fijn is dat iemand luistert naar je verhaal. Met je meedenkt en oplossingsgericht voor je aan de slag gaat.

Spiegel voorhouden.
Confronterend dat de spiegel die ik in de gesprekken als mantelzorgmakelaar voor houdt nu bij ons wordt voorgehouden. Dat ik me bewust ben van de intensieve zorg voor mijn kinderen en dat tijdig hulp inschakelen goed is.

Dezelfde boodschap die ik als mantelzorgmakelaar verkondig. En dat deze boodschap voor mijn cliënten een emotionele lading heeft ondervind ik nu zelf.

Luisterend oor.
Dat luisterend oor is misschien wel het mooiste onderdeel van mijn vak als mantelzorgmakelaar. Bijna altijd hoor ik na een gesprek de opmerking ‘wat fijn dat u een luisterend oor kon bieden’. Ik zie de opluchting en merk dat er energie ontstaat. Het gevoel is er weer dat er grip op de situatie komt. Samen aan de slag gaan om de zorg voor je naaste (weer) op orde te krijgen en te houden.

Mijn advies aan iedereen die zorgt voor een naaste is dan ook: Zoek iemand die je vertrouwt, die met je meedenkt en je ondersteunt in je zoektocht naar goede zorg voor je naaste. Zoek een luisterend oor!